måndag 11 april 2016

En annorlunda hobby

För några år sedan byggdes det första recycling centeret här i Palau. Jag åkte till centeret genom jobbet för att se hur allt går till. En av grejerna de gör är att de smälter allt glas de får in och använder det till glasblåsning. Bränslet för att kunna göra detta får de från plastkorkar. Det var spännande att följa hur hela proceduren går till! För att göra befolkningen i Palau mer uppmärksam på hur man kan hjälpa till att ta hand om miljön har de börjat bjuda in skolklasser och andra som lever här i Palau för att testa på att blåsa ett eget glas.

Bunta heter glasblåsläraren och han kommer från Japan. Han pratar enbart japanska. Min första gång som jag skulle testa på glasblåsning följde min snälla kollega Hitoshi med för att hjälpa till att översätta. Ska nämnas att han också pratar väldigt dålig engelska, så det var inte glasklart vad han förmedlade... Mestadels av tiden försökte jag gissa vad läraren menade när han gjorde sina handrörelser. ”hmm när han viftar så där med handen betyder det nog att jag ska blåsa hårdare. Oj! nej nu höjer han rösten det var nog motsatsen han menade” Så gick mitt tankemönster mestadels av tiden. Men jag tyckte det var riktigt kul! Även om det var svårt. Så jag signade upp mig föra att komma en gång i veckan. De första gångerna var det mycket basic träning. Som att lära sig göra en glasboll. När jag kunde det fick jag lära mig att göra två glasbollar på rad. Sen fick jag lära mig att göra tre… Sen var det dags att göra svampar! Det är svårare än man tror kan jag säga. Men äntligen var jag redo för att blåsa glas. Eftersom min och Buntas kommunikation gick sådär började han tillslut att rita bilder till mig. Så lite i taget lärde jag mig hur man skulle göra.

Hans assistent är dock en Palaun så i början tyckte jag att det var ohyfsat av honom att inte komma och hjälpa mig att förklara vad läraren menar när jag inte förstod japanskan. Men det hade sin förklaring. Det visade sig att han är stum. Wailon är han namn. Han är så otroligt talangfull! Han gör det häftigaste glasdetaljerna. Nu har det börjat arbeta några fler Palauner på centret men varje gång jag är på centret så ber jag Wailon hjälpa mig om han är ledig. Han är så otroligt duktig på att förklara. Och det säger en hel del när han är stum. Han visar med kroppsspråket hur jag ska göra nästa steg och så upprepar jag högt vad jag uppfattar att han menar för att kontrollera att jag har förstått det rätt, och i sin tur nickar han eller skakar på huvudet och visar en gång till.
Nästa svårighetsgrad efter att man lärt sig blåsa glas är att göra ett glasdjur. Jag ska lägga ut en bild sen så får vi se om ni kan se vad det ska föreställa!


Bunta gör glas
Ett av mina första glas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar