lördag 6 december 2014

En härlig dag i Babeldaob

I helgen så åkte jag och Koto för att hälsa på kollegan Stone som bor en timma från Koror i huvudstaden Babeldaob. När vi först kom så möttes vi av en storslagen lunch med nyfångad fisk i mängder. I palau är normen att hela släkten ses dagligen och umgås. Så Stones gulliga fru hade fixat mat till mormor och morfar, kusiner, sysslingar och pysslingar och allt var det nu var, och så mig och Koto. Till efterätt så bjöds det bland annat på en otroligt god frukt! Jack fruit heter den och är numera min favorit. Gul, krispig och smakar som hubba bubba tuggumi!

Efter att vi fixat några kokosnötter och andra förnödenheter såsom vatten och tårta ger vi oss ut på havet. ”Båten” som hela Stones familj och jag och Koto skulle åka på påminde mer eller mindre om dörren som Rose flyter på i Titanic. Det var ett ögonblick av fruktan jag kände där när vi alla skulle gå på, men tro det eller ej den var faktiskt stabil!

Innan vi lade till vid en strand så styrde Stone båten till lite olika guldklimp ställen han hade, Så nu vet jag de bästa ställena för att fiska, surfa och bara snorkla omkring.

Koto med Stones hundar, Lucky och sötaste valpen Simba!
Här har vi den lilla frukten, Jack fruit
Inte helt fel att bara kunna gå utanför dörren och välja ut en av alla palmer och plocka ner kokosnötter
På väg mot det bästa snorkling stället 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar