lördag 7 januari 2017

Christmas time

Det är helt otroligt vad tiden går snabbt! Det har redan gått två år sedan jag kom hit till Palau! Jag har varit dålig på att uppdatera på senaste tiden, men jag skyller på tiden, den bara flyger iväg! En liten kort uppdatering om vad jag gjort de senaste månaderna; Jag har varit hemma på semester i saknade och älskade Sverige. Helt underbart att få träffa min familj och vänner och framför allt, äta mängder av utsökt svensk mat! När jag kom tillbaka till Palau så började högsäsongen för dykning så det har blivit många lediga dagar ute på havet och upptäckt mer av Palaus otroligt vackra undervärld.

Och så kom julen! Hemma i Sverige känns det som att man stegvis laddar upp inför julen. Man tänder adventljusen, börjar spela jullåtar, ta på sig mer och mer kläder, desto kallare det blir. När man går omkring här i Palau i den 30 gradiga värmen så kommer det naturligt att man inte tänker på julklappar, snö, julbak och allt som hör julen till. Det känns det som att julen kommer smygandes på en. Man är inte beredd, helt plötsligt så är den där framför en! Men på själva julafton kunde jag faktiskt känna julkänsla. Inte under dagen kanske, då var jag och Yoko och hennes syster Yuko (ja, hennes föräldrar har bra fantasi när det kommer till namn!)ute och dök. Det var två väldigt bra dyk, vi kunde se en stor variation av fiskar, många hajar och några söta sköldpaddor.  Och det bästa av allt; vi kunde se delfiner!! När vi satt och åt lunch på båten såg vi några spinner dolphins vid ytan!  Et var riktigt häftigt at få se. På kvällen sen så kom julkänslan när jag och Oscar fixade ett svenskt julbord. Då alla grejer inte kan hittas i Palau så byttes de ut mot andra godsaker. Och med lite julmusik i bakgrunden så kändes det faktiskt som jul!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar