söndag 12 juli 2015

En kväll med Japansk live-musik

För tre år sedan så träffades södra delarna av Japan av en kraftig Tsunami som tog flera liv i städerna vid kusten. Det är en känd rappare i Japan som har blivit berörd av alla offren som togs ifrån sina liv och vill på något sätt hjälpa de individerna som överlevde och fortfarande kämpar med att bygga upp sina liv. Han åker till ställen runt om i Asien, spelar sin musik. Och samlar in pengar.

Scenen där rapparen uppträde var beläggen på en flytbrygga vid hamnen med fullt av levande ljus runt omkring. Supermysigt. Innan den här killen kom upp på den lilla scenen, var det en kvinna som spelade akustisk musik. Hon var så duktig. Allt var på japanska och jag förstod ingenting, men det var jätte vackert.
Japansk rapp däremot kände jag att det inte var riktigt min grej..  När spelningen var över var det tid för att dekorera sitt egna ljus. Man fick betala 5 dollar (40 kr) för ett ljus som man skriver ett meddelande på, ritar en bild eller vad man känner för. Ljusen skickar han sedan till platsen där tsunamin tog plats. Och pengarna går då till de offren i Japan.

På mitt ljus så skrev jag ett quote från en man som jag tycker är väldigt inspirerande; Nelson Mandela. Syd Afrikas första svarta president.

Jag fick inte med hela texten på ljuset, men så här säger han:


”…Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness that most frightens us.
We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous?
Actually, who are you not to be?
You are a child of God.
Your playing small does no serve the world.
There is nothing enlightened about shrinking so that other people won´t feel insecure around you.
We are all meant to shine, as children do.
We were born to make manifest the glory of God that is within us.
It´s not just in some of us;  It´s in everyone.
And as we let our own light shine, We unconsciously give other people permission to do the same.
As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others.”



 Me, rapper, Koto and Yuske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar