söndag 6 september 2015

Nya utmaningar

På dolphins Pacific har vi första andra och tredje ansvarig över varje delfin. Var fjärde månad så byter man delfin som man är ansvarig över. De senaste fyra månaderna har jag varit tredje ansvarig över Roxy och J. De har ju varit speciellt i sig bara för de var de först delfinerna jag någonsin varit ansvarig över.  Det blev att jag hade mest träning med J. Han var också den första delfinen jag modifierade ett beteende på. När man modifierar så rättar man till ett bettende.  Som J kunde inte utföra SD Yes. dvs han ska nicka på huvudet upp och ner, men istället så rör han det knappt synbart upp och ner. Men nu har jag modifierat det och när man ber om ett Yes-SD så nickar han tydligt på huvudet upp och ner. Det var en häftig känsla när beteendet var komplett och jag kände att det var jag som hade fixat det! Både J och Roxys är enkla i sin natur. När man kommer till en tränings session med J så kan man tydligt se att motivationen är på topp och han presterar alltid hundra. Så han har varit enkel att göra med. Nu har det gått fyra månader och det är dags att byta delfiner. Nu är jag tredje ansvarig för Layla. Och andra ansvarig för Ariel. Det kommer bli lite mer av en utmaning nu. Ariel brukar vi alltid säga att hon är den mest intelligenta delfinen vi har. Det är hon som tycker om att leka med sköldpaddor. Om hon har turen att det simmar in någon skölpadda i poolen vill säga, då är hon den som är först fram och tar upp sköldpaddan på huvudet och nickar på huvudet upp och ner så sköldpaddan börjar studsa. Blåsfiskar är också en av hennes favoriter. Det är de fiskarna som blåser upp sig själva som en ballong när de känner sig hotade, de tycker Ariel också är jätte roligt att balansera uppe på huvudet och simma omkring med. Det finns faktiskt ett gift i de här fiskarna, de är dock inte farliga för delfinerna, utan vad giftet gör är att delfinerna blir lite höga. Lite samma effekt som marijuana har på mäniskor. Så ibland har vi en styck hög Ariel som simmar omkring på jobbet. Det här är ju otroligt underhållande men när man är tränare över Ariel blir det inte lika enkelt. Ibland kan motivationen att simma omkring med blåsfisken eller sköldpaddan högre än att komma till träningssessionen. Likadant är det om Ariel tycker att en vanlig träningssession är tråkig så kan hon simma därifrån. Så när det kommer till henne får man tänka till ordentligt och hitta på grejer som hon tycker är utmanande och roligt till varje session. En av de grejerna man tydligt kan se att hon gillar är när tränaren är med henne i vattnet och gör water work. Nu när jag ska vara andra ansvarig över Ariel så ska jag få börja lära mig mer water work. Häromdagen så fick jag för första gången vara i vattnet och träna. Då gjorde vi toe push, som ni kan se på bilden nedan så är det Ariel som pushar på foten så man åker genom vattnet. Det var så kul!!
Så jag ser fram emot de nästkommande fyra månaderna Att jobba med Layla och Ariel och lära mig mer!
Träning med J

 Ariel och en av hennes kompisar
Toe push med Ariel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar