söndag 22 november 2015

Simma med delfiner utan att se

När grundaren Joe Morita byggde Dolphins Pacific 2001 var ett av huvudsyftena med anläggningen att alla människor oavsett ålder eller handikapp skulle ha möjlighet att komma nära delfiner. Hela anläggningen är uppbyggd av flyttbryggor så det är enkelt för personer med rullstol att ta sig runt anläggningen.  På bilden som ni kan se nedan kan man se två maskiner på bryggan. De här är till för personer som sitter i rullstol. De rullas upp på maskinen och sen sänker man ner de i vattnet till midjan så delfinen kan komma nära. 

Vanligtvis kanske det kommer en handikappad person i månaden för att enbart klappa delfinen. Idag var en speciell dag då det kom 8 blinda personer som skulle simma med delfinerna.
 Vi har övat inför det här i några veckor för att förbereda delfinerna. Situationen ser ut som så att personerna är uppradade på ett led framför bryggan där tränaren står och kastar fisk till delfinerna och de blinda personerna har en varsin asisstent bakom sig. När vi har tränat så får några tränare (+assistent) simma ut i vattnet blundandes under hela tiden och endast lyssna till tränarens röst för att veta vart hen ska simma och vart hen ska träcka ut sina händer för att röra delfinerna. Igår var första gången som jag var den blinda personen. Simma med delfinerna har jag gjort ett oräkneligt antal gånger, men det här blev en helt ny upplevelse. Då jag inte kunde använda mig av min syn försärktes mina andra sinnen. Det blev en pirrande känsla när jag inte visste vart delfinen befann sig och jag fick en upplyftande känsla när den mötte min hand. Det kändes extra speciellt.

Så idag kom dagen när våra blinda gäster kom. Alla vara 60+ och hade aldrig kommit nära en delfin förut. NI kan tänka er vilken stor dag det här var för de. De var så exalterade. När det väl var dags för gå i vattnet och simma med delfinerna lös deras ansikten upp. Det var en fröjd att bara titta på. ”Segoy” var ett ord som användes flitigt under dagen av de japanska gästerna, det betyder; Amazing. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar