fredag 24 april 2015

Oliver

Häromdagen så låg jag och solade på long Island. Vid upprepade tillfällen kan jag höra en katt mjaua. Jag tittar upp men kan inte se någon där. Efter en stund när det inte är några människor kvar på stranden och jag fortfarande kan höra någon mjau börjar jag gå upp och se mig omkring, så där bakom barnens snurrgunga möts jag av en liten kattunge! Efter att letat runtomkring stranden efter en kattmamma så ger jag upp och sätter mig ner med den lilla katten. Han började spinna direkt och la sig tillrätta bredvid mig. Jag kände att jag kan ju inte lämna den här undernärda lilla katten helt själv, då kommer den inte klara sig. Så jag tar katten i famnen och med bestämda steg beger jag mig mot Dolphins Pacifics kontor som ligger bara några minuter därifrån. Väl där så möts jag av vår veterinär som är snabb med att ge den vätskeersättning och fräschar till lillen. Som tur är så har vi inte bara delfinfans utan även många kattälskare på jobbet. Så ett sms senare var  vår nyanställda tjej Mieka på plats för att hämta upp den lilla killen. Eftersom det var jag som hittade honom tyckte hon att det var inte mer än rätt att jag skulle bestämma hans namn. Rent spontant blev det Oliver. Fick frågan hur det kom sig att jag valde Oliver, vilket jag då svarade att jag inte hade en aning, det var det första namnet jag kom att tänka på. Kom senare att tänka på att det kan ju bero på att jag har nördat ner mig totalt i tv-serien Arrow där huvudpersonen heter Oliver.. kan ju vara därför..

Jag var väldigt frestad till att ta hand om Oliver själv men jag tror jag skulle få för dåligt samvete av att han skulle spendera så många timmar själv när jag jobbar. Det som är så bra är att Mieka redan hade en till liten kattunge, så Oliver har sällskap hela dagarna. Men det var inte kärlek vid första ögonkastet när Oliver och den andra kattungen, Kaiede möttes. Det var många försök till attacker och fräsningar från Kaiedes sida. Oliver var mest helt slut efter tvångsmatning och tvättning och brydde sig inte så värst mycket om den andra hårresande katten.

Efter några timmars vila hade Oliver fått mer energi och var i full gång med att busa med Kaiede (kan också nämnas att Kaiede är japanska för löv). 
Det känns väldigt skönt att Oliver har kommit till ett bra hem. Mieka spenderar så mycket tid med de, hon tar till och med ut de på sightseeing turer! Vilket de verkar älska, att bara sitta och kolla ut genom bilfönstret. Kolla här vad söta de e! 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar