måndag 13 oktober 2014

Anpassningar

Det är sällan man reflekterar över vilken lyx vi i Sverige har som bara kan vrida på kranen och så kommer det rent rinnande vatten, eller slå på lampan och så lyser den. Tro mig här så uppskattar man det när det kommer rinnande vatten! eller om man har riktig tur, att varmvattnet fungerar! Elektricitet är inget man ska ta för givet. För mestadels av tiden så fungerar den men när vindstyrkan är för stark så pallar den inte trycket. Så tack pappa för ficklampan, du hade rätt den skulle komma till användning.  

Just nu så bor jag själv i en väldigt stor lägenhet, 5 rum + kök. Men jag behöver inte oroa mig för att känna mig ensam. Då jag har några små husdjur, mestadels myror men också lite större djur som ödlor, tusenfotingar och kackerlackor som håller mig sällskap.

Det är otroligt hur snabbt man anpassar sig. I början tyckte jag att det var väldigt äckligt att myrorna befann sig lite varstans, i köket, badrummet, i sängen. Eller hur jag fick den känslan av obehag när jag skulle sova och hörde en ödla sprang över taket och gömde mig under täcket i hopp om att den inte skulle ramla ner i mitt ansikte.
Nu gör det mig inte så mycket att myrorna är i lägenheten, bara att rista sängkläderna innan man går och lägger sig så är det ju inga problem. För det mesta så håller sig de andra krypen undan. Skulle det vara så att någon är i ens väg så är det bara att undvika att kliva på dem.


 (Fick precis reda på att de gigantiska kackerlackorna här kan flyga… Där försvann den lugna känslan!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar