torsdag 9 oktober 2014

Seouls flygplats i mitt hjärta

Jag har nu gjort två mellanlandningar. Första var i London och andra I Seoul, Sydkorea. En lyxigare flygplats än den som var i Seoul får man leta efter! Jag hade sju timmar som jag spenderade där och kände ändå att jag inte hann med allt. Förutom ett gigantiskt shoppingcenter med allt från väskor till dildos, så hade de en stor relaxavdelning. vilket inkluderade; spa, manikyr, pedikyr, en oas med vattenfall och exotiska blommor där man kan ta det lugnt i gigantiska liggfåtöljer. Och det bästa av allt, massagestolar! Här kan jag säga att jag spenderade mestadels av tiden.

Just nu befinner jag mig på det sista planet som ska ta mig till Palau. Klockan är nu två på natten och det känns som att alla på planet sover förutom jag (och kapten förhoppningsvis). Då det inte finns så mycket att sysselsätta sig med här så passar jag på att berätta lite fakta om Palau!

Officiella språk: Palauanska och Engelska
Huvudstad: Melekeok
Statsskick: Republik
Area: 459 Kvm
Befolkning: 21 032
Tidszon: UTC+9

Historia
För omkring 3000 år sedan så började ögruppen befolkas av människor från Filipinerna. Från 1800-talet så har Palau blivit styrt av många olika nationer. Det började med att de kom under spansk makt, sen tysk. När Japan hade ockuperat landet användes ögruppen som militärbas under andra världskriget. När kriget började lida mot sitt slut var planen att spränga Palau i luften, tillsammans med alla spår av att det någonsin funnits en militärbas där. Palau hade då turen  att USA kom och erövrade landet innan detta inträffade.
Sedan 1994 så är Palau ett självständigt land.

Geografi
Landet består av omkring 300 öar i västra stilla havet, 800 km öst om Filipinerna.

Klimat
Klimatet är väldigt varmt och fuktigt. Regnperioden håller i sig från maj till November
temperaren ligger runt 28 grader året runt.

Ekonomi
De största inkomstkällorna är turism, jordbruk och fiske. Landets ekonomi är fortafarande beroende av USA. Ungefär 2/3 av landets inkomst kommer därifrån. I gengäld så får USA ha sina militärbaser i landet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar