fredag 24 oktober 2014

Japaners förkärlek till ris

Då jag numera lever sida vid sida med min japanska kollega Daiki så har jag fått en större inblick i deras matkultur. Att japaner tycker om ris är ingen hemlighet. De äter det till frukost, lunch och middag. Man kan ju tycka att det är lite over the top att äta det till frukost också. Men så fick jag höra det värsta, de äter det även till TACOS!... finner inga ord.

Som tur är kan de bryta sitt risberoende ibland. Jag och Daiki vi lagar mat varannan dag nu. Så det är kul att få smaka på lite mer av deras olika maträtter, som japansk currygryta, ramen vilket är japanska nudlar med lax sås till, och så min favorit japan/paulansk grönsak; Occula. Smakar lite som en mix av squash och mild chili.  Med lite soja på det så blir det perfecto!

Det här är ramen nudlar som är gjorda av en japansk blomma (smakar nästan som vanliga nudlar, låter bara lite mer exotiskt), till det så är det ägg, gurka, occula, en sötsur sås och så isbitar. Oväntat gott faktiskt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar